Canvas Osterwalder

  • Home
  • Canvas Osterwalder

Osterwalder

De meeste managers zijn heel rationeel opgeleid. Ze kiezen bewust voor het ene of het andere businessmodel en dat is het dan. Een businessmodel moet juist heel helder beschrijven hoe een organisatie waarde creëert, levert en behoudt. Dat vergemakkelijkt intern de discussie over de koers van de onderneming. Het moet zo opgeschreven zijn dat iedereen het begrijpt en vanuit hetzelfde punt vertrekt. Voor menigeen erg lastig, want de meeste mensen kunnen strategische concepten niet makkelijk in woorden omschrijven. Laat staan in dezelfde woorden.

Essentie van dit model

Je bereikt een ‘Fit’ wanneer de waardepropositie en je klantprofiel zo naadloos mogelijk samenkomen – wanneer je producten en diensten pain relievers en gain creators opleveren die overeenstemmen met één of meer jobs, pains en gains die belangrijk zijn voor je klant.

besturen canvas

Waarde propositie

Een businessmodel opzetten geeft inzicht in de keuzes die u kunt maken en in het verleden gemaakt hebt. Door de gestructureerde opzet wordt u meegenomen in alle relevante stappen van het denkproces. U gaat over alle items iets vinden:

  • klantsegmenten (huidig en toekomstig)
  • relatie met de klanten
  • contact met de klanten
  • aanbod voor de klanten
  • wijze waarop u het aanbod samenstelt
  • samenwerken of zelf doen
  • welke fysieke en intellectuele hulpbronnen heeft de organisatie
  • kosten stromen en inkomstenbronnen

Wat voor soort product of dienst levert u de klant:

  • Is het de katalysator die uw klant laat groeien
  • Ontzorgt u de klant zodat deze focus op het hoofdproces houdt

Bij Inspiratie in Drenthe helpen wij u kritisch naar uw eigen businessmodel te kijken, reiken wij opties aan om over na te denken en inspireren wij om zaken af te maken.